Principala calitate a unei persoane pasiv-agresive este ca stie foarte bine sa-i enerveze pe cei din jur. Sunt plini de egocentrism si au ca model de viata, manipularea. De aceea ne confunda uneori cu „complimente” si apoi ne fac sa ne simtim din nou rau cu comentariile lor rautacioase si agresive.
Aceste tipuri de personalitati incearca, de obicei, sa-si suprime furia, dar asta este ceva de genul incercarii de a tine un capac pe o oala cu apa clocotita. Stii deja ca in sfarsit: capacul va zbura cu forta.
Problema cu ostilitatea lor semi-ascunsa este ca nu stiu sa-si gestioneze emotiile si evita (pasiv) sa-si arate supararile , apoi sa iasa foarte agresiv. Pentru ei este o modalitate de amestecare a conflictului, evitand a fi direct in fata unei probleme: a deveni un obicei al agresiunii pasive.
Acesti oameni „pasiv-agresivi” au invatat ca nu este normal sa fii suparat sau suparat si asa o suprima la maximum: explodand intr-un mod inevitabil si aproape previzibil.
Deci ce sa faci? Iata 5 sfaturi pe care le poti pune in practica:
1. Vezi daca exista un model care se repeta
Realitatea este ca toti suntem oameni si toti avem zilele noastre bune si zilele noastre rele . Uneori ratam un comentariu sau ne dam ochii peste cap. Dar daca acesta este un model sau o reactie implicita atunci cand lucrurile devin stresante , agresiunea pasiva trebuie abordata. Acestea fiind spuse, infruntarea directa este ceea ce persoana pasiv-agresiva incearca sa evite. Oamenii pasiv-agresivi evita conflictele „ca excrementele de pe trotuar”. Dar apoi apare resentimentele si mania, asa ca incearca sa vezi tiparul si cand il detectezi incearca sa vorbesti despre conflict „inainte sa explodeze”.
2. Faceti clar ca puteti vorbi in siguranta despre asta
Oamenii pasiv-agresivi actioneaza asa cum o fac pentru ca le este frica de cum vei reactiona tu . Le este frica sa nu tipe la ei, sa-i respinga, sa nu-i mai iubeasca sau sa reactioneze intr-un mod mult mai puternic decat va face el cu adevarat.
Este deosebit de important sa se identifice comportamentul pasiv-agresiv la locul de munca. Colegii pasivi-agresivi se simt adesea nefericiti sau nesiguri in privinta slujbei lor. Dar, in loc sa sublinieze clar o problema ca fiind ceva ce trebuie rezolvat, colegii pasivi-agresivi isi exprima nemultumirea creand blocaje, pierzand timpul si, in general, ingreunand munca tuturor, pentru a nu: spune Mai putin placut.
Asadar, fie la serviciu, fie acasa, spuneti clar ca preferati ca cineva sa vorbeasca despre o problema decat sa o lasati sa se intample.
3. Pentru cazurile incurabile: validati-le
Uneori, agresiunea pasiva este atat de inradacinata incat devine o modalitate implicita de a trata lumea. Pentru indivizii cronic pasivi-agresivi, pe langa faptul ca evita furia, evita responsabilitatea. Oamenii pasiv-agresivi fac asta pentru a evita sa fie expusi ca un esec (la urma urmei, daca cainele isi mananca temele, nu ii poti da un F) sau pentru a evita o slujba pe care o considera prea buna. Totusi, atunci cand persoana pasiv-agresiva actioneaza defensiv: devine o victima.
Acest lucru va pune intr-o situatie dificila, deoarece indiferent de modul in care il prezentati , ei va vor vedea incercarea de a comunica si va vor prezenta o diversiune sau o scuza.
Exemplu: “Ce? Am scos prosoapele din uscator asa cum mi-ai cerut, nu mi-ai spus sa le pliez si sa le pun deoparte.”
Asa ca incepe cu empatie. Recunoaste-i scuza, chiar daca isi da ochii peste cap. De ce? Alinierea cu ei este vitala, deoarece lucrul impotriva lor este alunecos in cel mai bun caz, antagonist in cel mai rau caz. Cuvinte precum:
- Am inteles.
- Te aud.
- A intelege.
- Da, e bine asa.
Totul pentru a face clar ca lucrezi ca o echipa.
4. Gandeste-te la propriul tau comportament
Fii sincer despre modul in care si tu poti contribui la construirea unei dinamici nesanatoase. De exemplu, ganditi-va la ultima data cand v-ati simtit suparat, ranit sau iritat de ceva ce a facut colegul sau seful dvs. Cum ai reactionat la? Ati abordat situatia rapid si direct? Sau ati cazut si in tipare de agresiune pasiva?
Luati in considerare modul in care convingerile si atitudinile dvs. fata de putere, conflict si exprimarea emotionala va modeleaza comportamentul la locul de munca si fata de ceilalti. Pe masura ce va ganditi la asta, s-ar putea sa va dati seama cum va puteti schimba pentru a opri mentinerea sistemelor pasiv-agresive la locul lor.
5. Controleaza-ti emotiile
Cand cineva ne atinge in emotiile noastre, rezulta ca actionam si gandim irational sau nu in conformitate cu valorile noastre . Pe scurt, acest lucru nu duce la o situatie sanatoasa. Scopul aici in controlul emotiilor este de a depersonaliza actiunile persoanei pasiv-agresive. Daca aceasta persoana te-a ranit, poti evita sa fii tarat intr-o spirala descendenta prin meditatia mindfulness. Pentru a face acest lucru, observati si acceptati-va sentimentele.